Lid van de Raad van Toezicht

In verband met het vertrek van één van de leden zijn wij op zoek naar een lid van de Raad van Toezicht voor de aandachtsgebieden onderwijs en peuteropvang

De Borgesiusstichting is een Stichting voor Katholiek Primair Onderwijs, die als doel heeft het waarborgen en stimuleren van kwalitatief goed basisonderwijs. De Borgesiusstichting omvat veertien basisscholen in de gemeenten Halderberge, Rucphen en Moerdijk. De Stichting Spelen=Leren is een Stichting voor peuteropvang in Oudenbosch, Hoeven, Bosschenhoofd en Schijf en omvat zes locaties voor peuteropvang. De beide stichtingen zijn via een personele unie met elkaar verbonden en kennen eenzelfde samenstelling van het College van Bestuur en de Raad van Toezicht.

Uren per week

Looptijd vacature

Contactpersoon vacature

Wij zoeken een lid van de Raad van Toezicht

Taken en verantwoordelijkheden

Ontwikkelingen, speerpunten en besturingsmodel

In 2018 is er een begin gemaakt met een nieuw strategisch beleidsplan dat in de komende jaren verder geconcretiseerd en geïmplementeerd wordt. Belangrijke aandachtspunten daarbij zijn het (gedeeltelijk) doorbreken van het leerstofjaarklassensysteem en het vormen van IKC’s.
Een belangrijk aandachtspunt voor de komende jaren zijn de arbeidsontwikkelingen in het primair onderwijs. Het lerarentekort waar ook de Borgesiusstichting mee te maken heeft, de werkdruk die door het personeel ervaren wordt, maar ook de optimale bezetting en inzetbaarheid van de medewerkers zijn zaken die ook door de RvT nauwlettend in de gaten gehouden worden.

De Borgesiusstichting is financieel een gezonde stichting. Een positie die we ook de komende jaren zo willen houden.

Het College van Bestuur van de beide stichtingen bestaat op dit moment uit twee leden, te weten een voorzitter en een lid. Op termijn is het de bedoeling dat de stichting door één bestuurder geleid wordt.

De Raad van Toezicht bestaat uit vijf leden, die elkaar aanvullen op het gebied van onderwijs, juridisch, human resources, financiën en bestuurlijke kennis en ervaring. De Raad van Toezicht kent twee commissies: de remuneratiecommissie en de auditcommissie.

Om je werk goed te kunnen doen beschik je bij voorkeur over:

Gezien de huidige samenstelling van de Raad van Toezicht zoeken wij een lid met expertise op het gebied van onderwijs, onderwijskwaliteit en peuteropvang. Vanwege de onafhankelijke positie van de toezichthouder, dient deze geen ouderlijke binding te hebben met de Borgesiusstichting of Spelen=Leren.

De RvT streeft naar een evenwichtige samenstelling wat leeftijdsopbouw en sekse betreft. Gelet op de huidige samenstelling van de RvT gaat de nadrukkelijke voorkeur uit naar een vrouw.

Wij bieden

De Raad van Toezicht komt in de regel zes tot acht keer per jaar formeel plenair bijeen. De auditcommissie en de remuneratiecommissie vergaderen gemiddeld vier keer per jaar. De tijdsbesteding van de leden is ongeveer 100 tot 120 uur per jaar. De leden ontvangen voor hun werkzaamheden een vergoeding.

Informatie

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de voorzitter van beide raden van toezicht: Dhr. H. van Oosterbosch, tel: 06-38669756.

Wilt u meer weten? Kijk dan verder op de website van de Borgesiusstichting. Bij deze vacature treft u ook een bijlage aan met de profielschets van het lid van de Raad van Toezicht.

Procedure

Graag ontvangen wij uw sollicitatie uiterlijk op 5 januari. Wanneer u wordt uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek, ontvangt u van  ons aanvullende algemene informatie. De selectiecommissie wordt gevormd door enkele leden van de Raad van Toezicht. Aan de gesprekken nemen ook de voorzitter van het College van Bestuur en een lid van de GMR als adviseur deel. Benoeming vindt plaats door de leden van de Raden van Toezicht van beide stichtingen.

Wij zien uw sollicitatie graag tegemoet!

Bijlage